فهرست مطالب
کیفیت نور در عکاسی شاید حساس ترین بخش باشد. و در همه ژانرهای عکاسی مانند پرتره، ماکرو، بیجان، و عکاسی تجاری نیز قابلاجرا است. البته باید توجه داشت که این امر در همه عکاسان یکسان نیست و نمی توان گفت که شرایط نور در همه یکسان باشد.
با این تفاسیر باید بررسی کرد که کیفیت نور چیست و”دقیقا چه معنایی دارد؟”
توضیحاتی در خصوص کیفیت نور در عکاسی
هنرمندان بصری (نقاشان، هنرمندان طراح، مجسمه سازان، عکاسان)میتوانند در مورد طول نور صحبت کنند، اما یک اجماع در مورد آنچه که “نور خوب” یا “نور بد” را تشکیل میدهد میتواند مبهم باشد. پاسخ به این سوال این است که کیفیت نور ممکن است معانی مختلفی برای عکاسان مختلف داشته باشد و شاید معنای متفاوتی در مراحل مختلف در فرآیند اکتشاف داشته باشد. واقعیت این است که ممکن است همیشه “بهترین کیفیت نور” وجود نداشته باشد که برای همه شرایط و یا محبوب همه عکاسان قابلاجرا باشد.
اساسا، نور را به عنوان ابزار فیزیکی لازم و ابزار زیباییشناسی برای ترجمه تصویر هنری به تصویری که آنچه را که هنرمند در زمان باز کردن شاتر احساس میکند، نشان میدهد. بسیاری از عکاسان منظره ممکن است به وسیله نور “جادویی” توصیف شوند که بیان کردن آن در کلمات دشوار است، اما آنها قطعا وقتی آن را میبینند، آن را به خوبی می شناسند.
در ایجاد یک عکس منظره،کیفیت نور را با دو خاصیت مرتبط به هم نزدیک می شوند: جهت گیری و دمای رنگ. جهت نور، کیفیت مهم سایهها ، کنتراست ، و بافت را در چشمانداز مشخص میکند. سایهها، به نوبه خود، چیزی هستند که عمق، شکل و بعد را در صحنه ایجاد میکنند و ممکن است یک حالت تحریککننده و احساسات را نسبت به عکس ابراز کنند.
نور ابزاری است که عکاس باید دید هنری را به یک عکس تبدیل کند. کیفیت نور را می توان به روشهای مختلف توصیف کرد و همیشه متناسب با دستههای مرتب تعریفشده نیست، و قطعا در توصیفات هم پوشانی وجود دارد. با این حال، یکی از این ویژگیها را تعریف میکند، قطعا میتواند معانی مختلفی از نظر عکاسان مختلف داشته باشد که تجربیات و اهداف زندگی متفاوتی دارند.
جهت نور
جهت نور حتی تاثیر زیادی بر نحوه عکاسی صنعتی و ایجاد نوردهی در عکاسی تبلیغاتی دارد. جهت نور، و در نتیجه کیفیت سایهها، به معنای واقعی شکل تصویر در چشم ذهن مجسم میشود و به تصویر فیزیکی تبدیل میشود و در نهایت احساسی را که عکاس میخواهد به آن منتقل کند مشخص میکند. هیچ کیفیت ایدهآلی برای نور برای همه عکاسان وجود ندارد. همه اینها بستگی به این دارد که عکاس میخواهد چه چیزی بسازد و منتقل کند.
دمای رنگ نور و گرمای نسبی آن (یا خنکی)را می توان برای رسیدن به اثر مورد نظر جستجو کرد و / یا دستکاری کرد. به جهت گیری نور، این که چگونه این ویژگی تصویر، ساختهشده و دستکاری شدهاست، در قلب فرآیند خلاق و تصویرسازی قرار دارد.