فهرست مطالب
کاتالوگ ها مجموعه گردآوری شده از خدمات و محصولات یک شرکت هستند، که برای راهنمایی مشتریان جهت استفاده از خدمات و خرید محصولات طراحی می شوند.توجه به متن در کاتالوگ و نحوه صحیح نوشتن متن در آن یکی از قسمت های مهم در طراحی کاتالوگ محسوب می شود که بعد از عکس و تصاویر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
زمانی که افراد کاتالوگ شما را مشاهده می کنند ابتدا تصاویر را مشاهده و سپس مطالب داخل آن را مطالعه می کنند، برای همین دانستن و در نظر گرفتن نکاتی درباره ی نوشتن متن کاتالوگ بسیار مهم می باشد. اگر مطالب شما خوانا و روان باشد و به نکات مهم و کلیدی به صورت خلاصه وار اشاره شده باشد مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت و در نتیجه باعث تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل می شود. حتی ممکن است شخصی برای سرگرمی کاتالوگ شما را مطالعه کند و بعد از مطالعه تبدیل به مشتری وفادار شما شود.
برای آن که متن بتواند بر مخاطب تاثیر گذار باشد نیازمند به تحقیق و مطالعه درباره ویژگی های مخاطب هدف است، شما باید متوجه شوید که چه کسانی قرار است تحت تاثیر متن کاتالوگ شما قرار بگیرد. زنان یا مردان، دختران یا پسران و… در این صورت می توانید متنی تاثیر گذار برای مخاطب هدف خود بنویسید و افراد را تحت تاثیر قرار بدهید.
در این مطلب میخواهیم نکات مهم و کلیدی را که رعایت آن ها باعث جذاب ترشدن متن کاتالوگ می شود مورد بررسی قرار دهیم.
۱-معرفی شرکت و برند در کاتالوگ
یکی از مواردی که مشتریان به آن دقت می کنند نام برند و شرکتی که این خدمات و محصولات را ارائه می دهد. پس در نتیجه اگر شما به معرفی شرکت و کسب و کارتان و تاریخچه شرکت و اهداف و همچنین چشم انداز سازمان خود در متن نپردازید به شما اعتماد نخواهند کرد. بدین منظورقسمتی از صفحه کاتالوگ را به صورت اختصاصی برای معرفی شرکت در نظر بگیرد و از نام شرکت و برند در جلد و صفحات مختلف استفاده کنید.
۲-درج فهرست مطالب در کاتالوگ
زمانی که کاتالوگ دارای فهرست مطالب باشد، مشتری سریع تر به مطالب مورد نیاز خود دسترسی پیدا می کند و همچنین کاتالوگ شما دارای نظم و انسجام بیشتری خواهد شد.
۳-مقایسه محصولات در کاتالوگ
زمانی که شما محصولات و خدمات خود را با دیگر محصولات و خدمات مقایسه می کنید باعث می شوید مشتری راحت تر بتواند محصول وخدمات مورد نیاز خود را متناسب با شرایط انتخاب کند، این مقایسه می تواند از نظر ابعاد/ قیمت/ امکانات /فواید و…محصولات و خدمات شما باشد.
۴-نحوه سفارش و خرید در کاتالوگ
این قسمت برای کاتالوگ های الکترونیکی که برای فروش محصولات و خدمات به صورت آنلاین طراحی شده اند بسیار کاربردی می باشد و مشتری را در امر خرید راهنمایی می کند.
۵-درج عنوان متن در کاتالوگ
زمانی که شما در کاتالوگ ازعنوان برای متن خود استفاده می کنید به مخاطب نشان می دهید که متن پیش روی آن ها درباره چه موضوعی می باشد، عنوان های متن باید دارای فونت بزرگتری باشند و حتما توجه داشته باشید که عنوان نباید طولانی باشد.
۶-مطالب اضافی و حاشیه نویسی در کاتالوگ ممنوع
مخاطبانی که کاتالوگ شما را مشاهده می کنند دوست دارند که در کوتاه ترین زمان از نوع فعالیت شما و خدماتی که ارائه می دهید مطلع شوند و بتوانند کاتالوگ شما را در زمانی کوتاه مطالعه کنند. اگر شما مطالب اضافی و حاشیه نویسی در کاتالوگ داشته باشید، مخاطب از خواندن آن ها خسته می شود و مطالب مهم را نیز نمی خواند همین موضوع باعث می شود کاتالوگ را کنار گذاشته و از خرید و تقاضای خود منصرف می شود.
برای توصیف و توضیح بیشتر درباره محصولات می توانید افرادی که علاقمندن درباره محصولات و خدمات شما بیشتر بدانند را به وب سایت خود دعوت کنید.
۷-استفاده از داستان در کاتالوگ
یکی از مواردی که در نوشتن متن کاتالوگ می تواند به شما کمک کند تا خواننده را جذب نوشته خود کنید، استفاده از داستان ها کوتاه است مخصوصا برای محصولاتی که مانند مواد غذایی که دارای طعم و بو هستند یا برای محصولاتی مانند وان و جکوزی که باعث ایجاد آرامش و لذت می شوند، شما با بیان یک داستان می توانید احساسات و لذت استفاده از محصول و خدمات خود را به مخاطب القا کنید.
باید شما جوری بنویسید که خواننده با حس شما نسبت به محصول همراه شود و احساس نیاز کند در این صورت می توانید خواننده را به مشتری تبدیل کنید و وی را به خرید از خود ترغیب کنید.
۸-استفاده از متون ساده در کاتالوگ
یکی دیگر از نکاتی که در نوشتن متن کاتالوگ باید رعایت شود پرهیز از نوشتن کلمات و عبارات پیچیده و سخت است. اگر این نکته رعایت نشود در این حالت باعث می شوید که خواننده از خواندن ادامه مطلب صرفه نظر کند و اشتیاقی به خواندن ادامه متن نداشته باشد. برعکس اگر شما از کلمات ساده تر در متن کاتالوگ استفاده کنید، خواننده می تواند با مطلب شما همراه شود و اشتیاق به خواندن پیدا کند. در این صورت است که شما متن موفقی دارید و باعث می شوید که خواننده ی متن به مشتری شما تبدیل شود و از خدمات و محصولات شما استفاده کند.
۹-متن کاتالوگ را ویرایش کنید !
هر متنی نیاز به چندین بار بازخوانی و اصلاح دارد. پس شما برای آن که متن کامل و درستی داشته باشید، باید به ویرایش متن تان دقت کنید و آن را به خوبی انجام دهید. حتی شما می توانید از نرم افزار هایی که به صورت خودکار متن را ویرایش و تصحیح می کنند استفاده کنید. چرا که اگر متن شما دارای غلط املائی و نگارشی باشد اعتبار و ارزش برند شما کم می شود و مشتریان زیادی را از دست خواهید داد پس در نتیجه به ویرایش متن توجه زیادی کنید.
۱۰-توجه به سر تیتر ها در کاتالوگ
زمانی که فرد کاتالوگ را باز می کند بعد از تصاویر جذب سر تیتر ها می شود. حال اگر سر تیتر ها جذاب نباشند به نظر شما، آیا شخص به خواندن متن ادامه می دهد؟ یا از آن عبور می کند؟جواب سوال این است، شخص از متن عبور کرده و آن را نمی خواند اما اگر سرتیتر ها جذاب باشند فرد تحت تاثیر آن ها قرار می گیرد و شروع به خواندن متن می کند. پس در نتیجه در انتخاب سرتیتر ها هوشمندانه رفتار کنید و سرتیتر و عنوان های جذابی را برای متن خود انتخاب کنید تا مخاطب به خواندن متن ترغیب شود.
نکته: در سرتیتر نباید محصول را توصیف و تشریح کنید، این کار باعث می شود شخص از خواندن متن منصرف شود.
۱۱-توجه به مخاطبان هدف در متن کاتالوگ
در سر تیتر مطلب به مخاطبان هدف اشاره کردیم، مخاطبان هدف همان افرادی هستند که باید به مشتریان شما تبدیل شوند پس در نتیجه توجه به آن ها بسیار بااهمیت است، شما باید درباره مخاطبان هدف خود اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید با شناخت کامل از روحیات و علاقمندی آن ها محصولات و خدمات را به حالتی توصیف کنید، که احساس کنند که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند و باید هر چه زودتر از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
۱۲- مزایا و فواید محصول و خدمات در کاتالوگ
یکی دیگر از نکاتی که در نوشتن متن کاتالوگ باید به آن توجه داشته باشید، مزایا و فوایدی که خدمات و محصولات شما برای مشتریان دارند، در این قسمت به صورت خلاصه وار درباره مزایا و فواید محصولات و خدمات توضیح می دهید. به یاد داشته باشید که کاتالوگ ها به عنوان راهنما به مشتری برای خرید کمک می کنند، پس مزایا و فواید خدمات و محصولات را صادقانه بنویسید و از بزرگنمایی و اغراق درباره ی محصول نسبت به حالت واقعی خودداری کنید. به این دلیل که حتی اگر محصول شما عالی باشد در این حالت مشتری به شما اعتماد نخواهد کرد و از محصولات و خدمات شما استفاده نمی کند. پس در نتیجه صادقانه درباره ویژگی ها، مزایا و فواید محصولات و خدمات خود بنویسید.