فهرست مطالب
در چند سال گذشته شاهد افزایش علاقه به عکاسی حرفهای محصولات بوده ایم همچنانکه در سال ۲۰۱۸ این صنعت تا ۱.۶ درصد رشد داشته است. این به این معنی است که برای هر کسی که به عکاسی بصورت مبتدیانه علاقه مند بوده، حالا زمان مناسبی برای شروع یادگیری است.
هر عکاس سبک و تکنیک های منحصر به فرد خود را دارد که آنها را برجسته میکند، اما وقتی به عکاسی از محصول حرفهای برای مبتدیان میرسد، چند نکته و ترفند وجود دارد که میتواند به شما کمک کند به سرعت به آن مسلط شوید.
با این حال، کمی طول میکشد تا سبک شخصی خود را توسعه دهید، البته با راهنمایی گرفتن از افراد حرفه ای و تلاش بیشتر و عکس گرفتن زیاد می توانید روز به روز در صنعتی عکاسی قویتر ظاهر شوید.
۱- معلق نشان دادن محصولات
این روش شاید یکی از سادهترین راه های این آموزش باشد. احتمالا این سبک را قبلا دیده اید و ممکن است فکر کنید که این نمیتواند واقعا باعث شود که شما به عنوان یک عکاس برجسته شناخته شوید. با این حال، در حالی که معلق نشان دادن محصولات واقعا چیز جدیدی نیست، اما شما می توانید با کمی اجرای خلاقانه و تنوع بخشیدن جذاب به محیط مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید و یک عکاسی صنعتی عالی از محصولات را ثبت نمایید.
ترفند بکار رفته این است که عکس را باید منحصر به فرد کنید. آویزان کردن محصول به پهلو، و یا قرار دادن آن در یک مکان شگفت انگیز، تاثیر زیادی بر چگونگی تبدیل آن به یک عکس خوب دارد. برای یک عکس خلاقانه تر، شما میتوانید طناب و یا سیم ها را رها کنید که محصول از داخل عکس ها به حالت معلق در آمده و تا جایی که میتوانید عکس بگیرید.
۲- زاویه های منحصر به فرد و عکس های ماکرو
به طور معمول، شما میخواهید که محصول در سطح چشم مخاطب و یا مشتریان قرار داده شود به طوری که زاویه آن را تحریف نکند. اما اگر شانس کار کردن با زاویه های مختلف را داشته باشید، آن را انجام دهید. این یکی از تکنیک های عکاسی از محصول جالب تر برای مبتدیان است، و حتی شاید مهمترین آن ها باشد.
گرفتن عکس از یک محصول از زاویه های مختلف به شما یک دیدگاه جدید میدهد. در طول زمان، شما یاد خواهید گرفت که کدام زاویه مناسب برای کدام یک از محصولات است، و شما خواهید دانست چطور به طور کامل توجه بیننده را به یک عکس ساده و جالب توجه جلب کنید.
۳- استفاده کردن از محصول
هر محصولی که در حال عکاسی از آن هستید، همیشه ایده خوبی است که آن را به کار ببرید. چه کفش، هدفون، کیف، حتی غذا. افرادی که این محصولات را میخرند، میخواهند با آنها کاری انجام دهند، پس به آن ها نشان دهید که چه چیزی میخواهند ببینند. عکسهای شما باید خریدار را جذب کنند بطوریکه حس کنند می خواهند آن محصول را خودشان نیز استفاده نمایند.
شما حتی میتوانید با کاربرد های عجیب و غریب محصول را جذاب تر نمایش دهید. نگه داشتن کفش به عنوان تلفن یا ترکیب کفش ورزشی با لباس مهمانی مضحک به نظر میرسد، اما چشمگیر است. این موضوع خندهدار خواهد بود و بینندگان آن را به خاطر خواهند سپرد.
۴- ویرایش عکس
ویرایش عکس با عکاسی در دست انجام میشود، و امروز ضروری است که از فتوشاپ و نرم افزار ویرایش عکس برای تکمیل اثرتان استفاده کنید. این میتواند به شما کمک کند رنگ ها را افزایش دهید، بیشتر بر روی محصول تمرکز کنید، برخی کاستیها را حذف کنید، و غیره.
با این حال، اگر هیچ دانشی از ویرایش عکس ندارید، واقعا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. شما میتوانید به راحتی برخی از اصول اولیه را یاد بگیرید، اما بهتر است با ویراستاران عکاسی حرفهای هم کار کنید.
اگر در مورد گرفتن عکس جدی هستید، باید وقت خود را صرف تکمیل مهارت های خود کنید. ارتباط با ویراستاران عکس ها و طراحان گرافیک به شما این امکان را میدهد که بر روی کار خود تمرکز کنید، و به شما کمک خواهند کرد تا عکس های خود را دقیقا آنطور که میخواهید ارائه کنید.
۵- پسزمینه، پسزمینه، پسزمینه
رایجترین اشتباهی که مبتدیان مرتکب میشوند، به پسزمینه اصلا توجه نمی کنند و آن را به طور کامل نادیده می گیرند. آنها اغلب تنها بر روی محصول تمرکز میکنند، و از پس زمینه های ساده و خسته کننده استفاده میکنند.
زمینههای منحصر به فرد برای عکاسی از محصولات حرفهای برای مبتدیان ضروری است. محصول اصلی را در پیش زمینه نگه دارید، اما از لوازم عکاسی عجیب و پس زمینه برای جذاب نگه داشتن آن استفاده کنید.
شما میتوانید با پس زمینه های مختلف آزمایش کنید، و حتی محصول را کنار لوازم صحنه در پس زمینه قرار دهید. این باعث میشود که بیشتر توجه بیننده را جلب کنند، و عکس شما برجسته خواهد شد.
۶- استفاده از سطوح و قالب های خلاق
این یک نمونه کلاسیک است. سطوح خراشیده در هنگام استفاده خوب، عمق بسیار زیادی به عکسها اضافه میکند. آینه ها شروع خوبی برای این کار است، اما لزومی ندارد که بخواهید وقت زیادی را صرف آن کنید زیرا ویراستاران و طراحان تصاویر حرفه ای میتوانند به شما کمک کنند تا یک بازتاب عالی حتی در آب و یا سطوح دیگر ایجاد کنید.
اگر محصولی که شما روی آن فوکوس میکنید، خود انعکاسی باشد، مطمئن شوید که پس زمینه منحصر به فرد که از آن استفاده میکنید به خوبی در آن منعکس شده باشد. سطوح شیشه ای میتوانند خطای نوری جالبی ایجاد کنند و واقعا بیننده را جذب کنند.
۷- تنظیم صحنه برای عکاسی
بهترین راه برای جذب بینندگان با عکس هایتان، ایجاد داستان از طریق آن ها است. به این فکر کنید که چه چیزی محصول را منحصر به فرد میکند، چیزی که آن را از بقیه متمایز میکند. از تمام اطلاعات لازم برای ایجاد یک داستان جالب استفاده کنید که یگانگی محصول را به نمایش بگذارد.
هرگز اولویتهای شخصی خودتان را فراموش نکنید. داشتن مشتری در اولویت اول شما است، اما به عنوان یک عکاس، شما یاد خواهید گرفت که کدام ایده ها کار میکنند و کدام کار را انجام نمیدهند. با تکنیک ها و سبک های مختلف آزمایش کنید و بفهمید چه چیزی را بیشتر دوست دارید و همان را به بهترین نحو ممکن انجام دهید و مطمئن باشید که می توانید به یک عکاس خوب و حرفه ای تبدیل شوید.
عکاسی یک هنر است و شما با تمرین کردن زیاد و یادگیری می توانید به یک هنرمند قوی تبدیل شوید. شما باید فقط به دنبال یادگیری و اموزش باشید و نقاط ضعف خودتان را پیدا کنید و آن ها را به خوبی پوشش دهید تا بتوانید به بهترین تبدیل شوید.